CZYTANIE MOŻE BYĆ PRAWDZIWĄ PRZYGODĄ

    Klasa I b zakończyła właśnie swój udział w innowacji „Czytam z klasą – lekturki spod chmurki”, która oprócz integracji zespołu klasowego miała zachęcić małych uczniów do sięgania po książki.  Realizacja trzech modułów: „Fikuśne lekturki spod chmurki”, „Zwierzęce lekturki spod chmurki” i „Polskie lekturki spod chmurki” wymagała nie tylko poznania treści książki, ale również wykonania zadań „towarzyszących” lekturze.


            Zaczęliśmy więc naszą pracę od obejrzenia filmiku – reklamy, który zapraszał pierwszaków do przystąpienia do projektu. Dzieci zrobiły swoje Czytusie z plasteliny, które ozdobiły kącik czytelniczy w klasie. Następnie rozpoczęliśmy czytanie lektury „Niesamowite przygody dziesięciu skarpetek ( czterech prawych i sześciu lewych)” . Zaprosiliśmy do klasy panią Kasię – bibliotekarkę, która czytała nam jedną z przygód szalonych skarpetek. Wykonaliśmy w grupach plakaty, które reklamowały naszą lekturę. Zawisły one m.in. w bibliotece szkolnej i naszej klasie. Zrobiliśmy też „skarpetkowe” zakładki do książek i wszystkie zadania w lekturniku: pokolorowaliśmy okładkę i uzupełniliśmy strony związane z przeczytaną lekturą.
            W ramach drugiego modułu czytaliśmy książkę „O psie , który jeździł koleją”. Bardzo się przy tym wzruszyliśmy. Podsumowaniem czytania było klasowe sprawdzenie tego, czego odwiedziliśmy się: wykonaliśmy zadania i rozwiązaliśmy ciekawe zagadki do lektury. Poruszeni losami Lampo rozpoczęliśmy wraz ze starszymi klasami  naszej szkoły zbiórkę potrzebnych rzeczy dla pobliskiego schroniska. Rozdaliśmy w klasach ulotki i opowiedzieliśmy o tej akcji. W szkole rozpoczęła się piękna akcja charytatywna dla Schroniska OTOZ Animals w Tczewie, do której nasza klasa również się włączyła. Przynieśliśmy pieniążki do puszki, bardzo dużo karmy suchej i mokrej dla zwierzaków, jak również zabawki dla milusińskich. Oczywiście uzupełniliśmy nasz lekturnik. Na kartach naszych książeczek pojawił się włoski piesek i jego kolejowe przygody. To co potrafiliśmy zapisać sami – robiliśmy, resztę rysowaliśmy lub zaznaczaliśmy na przygotowanych kartach – wklejkach. Wszyscy świetnie zapamiętali przygody psa, trudne nazwy miast i włoskich imion. Zorganizowaliśmy też konkurs klasowego czytania. Czytaniu przysłuchiwała się pani Kasia.  Ci, którzy poradzili sobie najlepiej, dostali drobne upominki, zachęcające do dalszego czytania. Uczestniczyliśmy  również w spotkaniu z inspektorami Towarzystwa Opieki nad Zwierzętami w Starogardzie Gdańskim. Pierwszoklasiści zadawali pytania, wykazywali się też znajomością właściwych zasad pielęgnacji, żywienia zwierząt i ich ochrony. Uczniowie dowiedzieli się też, gdzie można zgłaszać przypadki złego traktowania psów i kotów.
          W trzecim module wybraliśmy lekturę „Brzechwa dzieciom”. Twórczość Jana Brzechwy poznawaliśmy w różny sposób: oglądaliśmy filmiki z nagranymi utworami, śpiewaliśmy piosenki, do których wykorzystano twórczość polskiego poety i czytaliśmy wiersze w każdej wolnej chwili – w trakcie naszych lekcji, podczas przerw i w domu. Następnie uczniowie wykonywali plakat o życiu i twórczości Brzechwy. Pozwoliło to na usystematyzowanie wiedzy, zapamiętanie tytułów, treści jego utworów i poznanie najważniejszych wydarzeń z jego z życia. Kolejne zadania przyszło nam już wykonywać w nauczaniu zdalnym, ale też poradziliśmy sobie naprawdę dobrze. Uczniowie uzupełnili informację o lekturze w swoich zeszytach, lekturniki zostały bowiem w naszej klasie. Wpisy ozdobione zostały ilustracjami z wierszy, które czytaliśmy. Z okazji „Światowego Dnia Książki”  zorganizowaliśmy online happening zachęcający do czytania. Dzieci wykonały plakaty, reklamowały czytanie i opowiadały o swoich ulubionych książkach. Pierwszaki zrobiły również piękne trójwymiarowe postacie z wierszy Brzechwy. Pojawiły się żabki, warzywa, kaczka – dziwaczka i wielu innych bohaterów.

            Mimo ciężkiego czasu udało nam się dokończyć tę naszą innowację. Wierzę, że była to dla moich uczniów ciekawa przygoda z książką, która zachęciła ich do czytania.

Galeria zdjęć – kliknij

          Ewa Kłos